2018.04.21. 14:25, Aliz
Nem tetszik az olaszoknak az, ahogyan a Ferrari idén Kimi Räikkönennel bánik. A finn egyelőre tűr – de meddig?
Az exversenyző tévés szakértők, Martin Brundle és Nico Rosherg mellett a rivális Red Bullt irányító Christian Horner is megjegyezte a Kínai Nagydíj után, mennyire furcsállta a Ferrari Kimi Räikkönen esetében alkalmazott taktikáját. Miután Sebastian Vettel reagált Valtteri Bottas elévágási kísérletére, és egy körrel a finn után kereket cserélt, Räikkönen örökölte meg tőle a vezető helyet. A „Jégembernek” ekkor még volt esélye arra, hogy kiállása után tartsa dobogós pozícióját, ám miután Bottas a csapattársa elé került, a Ferrari egyre lassuló tempója ellenére 7 további körig tartotta őt a pályán, és csak azután hívta új gumikért, hogy megvívott Bottasszal.
E taktikának köszönhetően Räikkönen a szervizelését követően egészen a 6. helyig, a rá addig veszélyt nem jelentő Daniel Ricciardo mögé esett vissza, ami Brundle, Rosberg és Horner szerint is egyértelművé tette, mire ment ki a játék: csakis azért tartotta kinn a csapata, hogy Bottas feltartásával növelje Vettel esélyeit az előzésre.
Hasonló taktikát tavaly Barcelonában a Mercedestől is láthattunk – akkor Bottas tartotta föl Vettelt Lewis Hamilton kedvéért – a különbség csak annyi volt, hogy Bottas akkor korai balesete miatt már eleve más taktikán volt, mint csapattársa.Räikkönennel ráadásul nem először járnak el hasonló módon. 2017-ben több esetben (többek között Kínában) választottak olyan taktikai kompromisszumot számára, amelyből csapattársa profitált, emellett az idei Bahreini Nagydíjon is egyfajta „kísérleti nyúlként” tervezték használni őt, annak eldöntésére, hogy kihívják-e még egyszer kereket cserélni a Bottas által szorongatott Vettelt, vagy próbáljanak végigmenni egy kiállással. Szahírban végül az elszúrt kerékcsere hiúsította meg az eredeti tervet.
Az olasz sajtónak is szemet szúrt a Ferrari egyértelműnek tűnő játéka, és nem feltétlenül tetszik nekik, amit látnak. Bár Räikkönent sokan már az előző években elkönyvelték Vettel segédjének, a La Gazzetta dello Sport szakírói szerint ezúttal kiváló év eleji formája nem indokolná a méltatlan leminősítését. „Kimi nem naiv. Tudja, hogy a Ferrari a bajnokságban mindent Vettelre tesz föl. Én csak azon elmélkedek, hogy ezen akciók mikor fogják megtörni Kimi lelkesedését, és meddig tarthat a csapaton belüli harmónia” – írta Andrea Cremonesi.
Kollégája, Pino Allievi rámutatott: „Évek óta kritizálták Räikkönent, mert passzív és csak időnként mutatja meg a tehetségét, de 2018-ban végre más hozzáállással versenyez, és emlékeztet bennünket a bajnokra. Ezt a Ferrarinak ki kéne használnia! Ehelyett viszont ők kísérletezésre, taktikai játszmákra és Vettel vízhordójának használják. Ez óriási hiba, aminek hatása lesz a versenyző hangulatára is. Hogyan várnak el tizennyolc jó versenyt Räikkönentől, ha ő tudja, úgyis kiveszik a képből?” – tette föl a kérdést.
Rámutatott, a finnek Kínában a taktika mellett csapattársa rajt utáni leszorítós manővere miatt is volt oka elégedetlennek lenni. „Ausztráliában és Bahreinben még a csapatmunka eredménye volt a győzelem, Kínában viszont a zavaros gondolkodás okozta a vereséget. Az egész a rajttal kezdődött, ahol Vettel rácsapta az ajtót Kimi orrára. Az eredmény: Räikkönennek el kellett kerülnie az ütközést, és pozíciókat vesztett. Unszimpatikus és ártó megmozdulás volt. Két Ferrarival az élen teljesen másképp alakult volna a verseny. Aztán ehhez jött még, hogy csak féknek használták Kimit Bottas ellen. Ez nem volt szép gesztus, és pont olyan megmozdulás volt, amiért más csapatok bírálni szokták a Ferrarit” – írta Allievi.
Az elégedetlen szakíró szerint a konstruktőri címre is pályázó vörösöknek el kéne gondolkodniuk a változtatás lehetőségén, mert több példa is azt mutatja, hogy a szabadabb versenyzés jó hatással lehet a teljesítményre. „A Red Bull a legjobb példa arra, hogyan lehet kihozni a legtöbbet egy második számúnak vélt versenyzőből. Az ilyen versenyzők sokszor váratlan győzelmeket aratnak” – utalhatott Daniel Ricciardóra, aki tempó tekintetében lépéshátrányban van Max Verstappennel szemben, mégis nyerni tudott. „A Ferrarinak fontolóra kéne ezt vennie, és nyugodtan át kéne gondolkodnia, megéri-e ilyen módon szerezni az eredményeket.”
Ami az említett eseteket illeti, Räikkönen a kínai verseny után szokása szerint nem kezdett panaszkodni, és nem beszélt esetleges sérelmekről sem a médiának. Hogy nem teljesen elégedett, az elejtett szavaiból azért így is érződik. A rajtnál történtek kapcsán (csapattársát nem említve) annyit mondott: „Ha nem veszem el a lábam a gázról, akkor ütköztünk volna.” A taktika kapcsán pedig szerényen annyit: „Túl sokáig hagytak a pályán.”
Végül mindezek ellenére a dobogóra állhatott Sanghajban, ám ott nem tűnt túlzottan boldognak. És talán nem feltétlenül csak a szokásos „jégálarca” miatt. Azt egyébként öröme mellett csalódottsága palástolására is előszeretettel használja.
FORRÁS: M4SPORT.HU