2021.04.19. 19:09, Aliz
Egy különös büntetés miatt vesztette el Kimi Räikkönen az első idei pontjait. A finn a szabályok ellentmondásosságából nemigen jöhetett ki jól.
Órákkal az Emilia-Romagna Nagydíj leintése után adta hírül az FIA, hogy módosult a verseny végeredménye, köszönhetően két utólag kiosztott büntetésnek. Lance Stroll pályalevágós előzése csak egy egyszerű 5 másodperces időbüntetést és a Pierre Gaslyval való helycserét vonta maga után a 7-8. helyen, a 30 másodperces büntetést kapó Kimi Räikkönen esete viszont ennél lényegesen bonyolultabb volt.
Az Alfa Romeo 9.-ként célba érő bajnokát azért büntették meg, mert csapatával nem tartották magukat az újraindításnál érvényben lévő szabályokhoz.
A kaotikus helyzetet Räikkönen magának köszönhette: éppen csak kivonult a mezőny a boxutcából a biztonsági autó mögött, amikor ő a 3-as kanyarhoz érve kicsúszott. Mire visszagurult a pályára a kavicságyból, ellenfelei megelőzték. A kérdés innentől az volt, visszaelőzheti-e őket, a válasz viszont kellően bonyolult volt ahhoz, hogy bajba kerüljenek.
Sergio Pérezt a verseny korábbi szakaszában megbüntették, amiért a biztonsági autós fázis alatt kicsúszása után visszavette a pozícióit, így Räikkönenék előtt ott volt egy intő példa. Csakhogy az ő esetükben nem sima biztonsági autós fázisról volt szó, hanem a verseny újraindítási procedúrájáról.
Az FIA ugyan a pálya nedvessége miatt úgy döntött, álló rajt helyett repülőrajt következik, ettől még a piros zászlós megszakítás utáni első kört ugyanolyan körnek tekintik, mint a futam előtti bemelegítő kört, vagyis nem számít a verseny részének. Emiatt arra más szabály vonatkozik, mint a sima biztonsági autós fázisra. Erről a sportszabályzat 42.6-os pontja rendelkezik, mely kimondja: a hibázó versenyző a rajt előtti körön visszaveheti a pozícióját, mindaddig, amíg ezt az első biztonsági autós vonal előtt megteszi.
Az Alfa Romeo elsőre ennek megfelelően előzést kért Räikkönentől, ám nem sokkal később visszakozott, és a pozíciójának tartására utasította a finnt. Ennek oka egy szabályokban található ellentmondás: a 42.12-es szabálypont azt írja, repülőrajt esetén a biztonsági autó mögött annak lámpájának elalvásától tilos az előzés, onnantól már nem a biztonsági autó, hanem az élen álló versenyző diktálja a tempót. Räikkönennek tehát az első biztonsági autós vonal előtt lett volna lehetősége előzni, ám mire a 13-14-es kanyarban utolérte a többieket, a biztonsági autó lámpája már nem égett, azt a 10-es kanyarban lekapcsolták.
Az Alfa boxfala ezek után nem tudta eldönteni, hogy versenyzőjének szabad-e előznie, vagy nem. Segítségért fordultak az FIA-hoz a szabályértelmezésben, ám a versenyirányításnak válaszolni már nem volt ideje, így a „Jégember” végül maradt a helyén.
Ám azzal, hogy ez tette, a 42.6-os pont másik rendelkezését kellett volna követnie, vagyis a kör végén a boxutcába kellett volna hajtania, mintha onnan rajtolna. Erre nem került sor, és az FIA ezért büntette őt meg, mondván, ez a passzus már évek óta szerepel a szabályzatban.
Räikkönen tehát vélhetően akkor is büntetést kapott volna, ha előz, és akkor is, ha nem. Hogy a versenyen kiszabható legsúlyosabb időbüntetéssel (10 másodperces „stop and go”) egyenértékű 30 másodperc lett belőle, arról nem az FIA bírái határoztak: a szabályzat ilyen esetekben ezt a szankciót írja elő.
FORRÁS: M4SPORT.HU