A pillanat, mikor Ron Dennis azt a kérdést tette fel nekem, hogy „Mi a fenét műveltél a versenyzőmmel?”, az a pillanat az, mikor rájössz, hogy a munkád nem egy átlagos munka. Így volt ez Mark Arnallal is, aki már hosszú idő óta Kimi Räikkönen fizioterapeutája, edzője, bizalmasa és egyben sokoldalú eletmódvezetője.
2004. november 30., Kimi a barátaival egy tengerparti üdülőhelyet látogattak meg a Kanári-szigeteken… előrelátható következményekkel. Egy felfújható delfint dédelgető Räikkönenről készült képek az egész bulvárvilágot megörvendeztették világszerte, és kihangsúlyozva azt, amit Kimi rajongói már régóta tudtak: a Jégember valójában pont olyan ember, mint te vagy én. De ezzel nem tett szívességet Arnallnak, sem pedig főnöküknek, Mr. Dennisnek. „A legrosszabb,” – emlékezik vissza Mark „hogy még én sem voltam ott!”
Egy Forma-1-es pilótával dolgozni, komoly kihívást jelent, főleg Mark esetében, akinek biztosítania kell a versenyző folyamatos edzettségét, állóképességét már 2002 óta – első közös évük óta, a McLarennél. Arnall korábban Mika Häkkinen trénereként is dolgozott, majd 2001-ben, visszavonulását követően egy másik „Repülő Finnek” mutatták be őt. Egészen McLarenes éveik óta, a Ferrarin, a Rallin, Nascar versenyeken át, visszatérve a Forma-1-be a Lotusszal, most pedig ismét a Ferrari csapatánál, Arnall egész végig közvetlenül Räikkönennek dolgozott, nem a csapatnak, és munkája jóval túlmutat a fizikai felkészülésen.
„Nincsenek napról-napra megtervezve az órák,” – mondja Mark. „Együtt csináljuk végig a versenyhétégéket, ugyanúgy a teszteket, és együtt edzünk. Fontos a rugalmasság: Kiminek néha a gyárban kell lennie, néha pedig egyéb feladatai vannak.”
Arnall figyelemmel kíséri a feladatok számát, mellyel Räikkönen koncentráltságát és fizikai felkészültségét tudja fenntartani.
„Biztos vagyok benne, hogy ott van, ahol és amikor lennie kell, a megfelelő sebességgel,” – mondja. „Ezért fontos gondoskodni a versenyfelszereléséről. A bukósisakkészítőkkel dolgozom együtt, hogy megbizonyosodjak arról, hogy a sisakrostély megfelelő-e. Én foglalom Kimi repülőútjait, szállásait.”
Ezek az apróságok, melyekről beszél, hozzájárulnak a mellékes célok eléréshez a vezetői teljesítményben: például az újabb gépek magasabb kabinnyomással bírnak így, könnyebb átvészelni az időeltolódásból adódó kellemetlenségeket. Ezek kettős hatása pedig nyilvánvalóan érződik: Kimi 2001 és 2017 között 271 versenyen vett részt.
1997-ben Mark, egy McLarenes dolgozóval közösen, felvett egy mászás kurzust a Surrey Egyetem Sport szakán. „Később a sportsérülésekkel foglalkozó klinikámon látogatott meg” – mondja Arnall. „Arról kérdezett, hogy mit csinálok, és elmondta, hogy a McLaren egy fizioterapeutát keres a versenyzői számára [David Coulthard és Mika Häkkinen]. A Forma-1, mint sport kicsit sem érdekelt engem. Egy sport volt, ahol látva Mika nevét a képernyőn azon csodálkoztam ’Hogyan kell kiejteni a Häkkinen nevet?’. Egy évvel később már vele dolgoztam. Bizarr. A munkám egyik részét kimondottan élvezem, az utazást. De ez olyasmi, amiből sokaknak elege van.”
Ám Arnall figyelmezteti azokat a sporttudományi egyetemistákat, akik hasonló körökben szeretnék folytatni pályájukat. „Sok dolgot figyelembe kell venni” – mondja. „Hosszú időt kell eltölteni az otthontól távol, így ha házas vagy, gyermekeid vannak, kétszer is gondold meg, hogyan döntesz. Aztán számba kell venned, mire szeretnél specializálódni. Az edzés? Hátgerincmasszázs? Vagy a kettő kombinációja?”
A Forma-1-be való bejutás kihívásait követően – leginkább erős kitartással, mintsem a véletlen segítségével – képzettnek és elég szerencsésnek kell lenned ahhoz, hogy egy Forma-1-es szupersztárral dolgozhass együtt. Mi történik, ha visszavonulnak?
A felvetést egy kényszermosoly követte: „Mi lesz, ha visszavonul? Nos, ha azt mondja, hogy ’A következő öt évet a fotelomban fogom tölteni’ akkor nincs értelme mellette dolgoznom. De ha egy tíz versenyes Nascar programról beszél, vagy Le Mansról, akkor valószínűleg egy új kihívás elé nézek.”
FORRÁS: TWITTER.COM / SAJÁT FORDÍTÁS
|